Skip to main content

Tips Untuk Memperperolehi Result Dekan

Hi, Assalamualaikum...

Entry kali ini berkisarkan tentang cara cara atau tips yang berguna untuk mendapatkan result dekan :)

InsyaAllah kalau kita dah pasang niat tu betul, segala akan dipermudahkan. 

Bagi adik adik yang tak tahu apa itu dekan, dekan ialah anugerah yang akan diberikan kepada pelajar cemerlang ( CGPA 3.5 ke atas) 








Okay, taknak berceloteh panjang, kat bawah ini adalah tips dekan yang anda boleh amalkan :) 

1. Jaga solat sebab solat adalah tiang agama dan percaya atau tidak, solat ni ada auranya yang tersendiri. Jangan sesekali kita persendakan solat, mintak dgn Allah apa sekalipun, sebab sesungguhnya Allah itu maha pemurah lagi maha mengasihani.

2. Bangun pagi untuk solat subuh! bila kita bangun pagi, rezeki Allah akan masuk ke kita..dan sebaik2nya, bacalah satu muka surat Al Quran supaya pagi kita lebih bermakna..Percaya atau tidak, pagi pelajar yang diiringi dgn solat subuh dan bacaan ayat al quran lebih sempurna berbanding dgn yang tidak solat. Tak caya buat! mmg korang akan rasa kelainannya bila bersolat tuh!~..dan bila nak belajar tuh, senang je ilmu tu absorb dalam kepala masing2..InsyaAllah :)





3. Jaga hubungan dengan keluarga terutamanya Ibu dan Ayah...setiap pagi sebelum pegi kelas, at least text diorg supaya diorg doakan korang dan mintak keberkatan dari mereka..keberkatan ayah dan ibu tu sgt2 tinggi! sgt2 mujarab dan sgt2 awesome! serius, please start dari sekarang  kalau korang tak pernah buat. ( kalau diorang pelik, nampak sangat anda belum pernah buat ) tapi takpe... Istiqamah tu penting

4. Jaga hubungan sesama manusia.Kenapa? Jangan sesekali nak sakitkan hati kawan dan pensyarah terutamanya.Jangan sesekali panggil pensyarah anda dengan nama sahaja tanpa panggilan PROF atau EN /Puan dia hadapan nama.Contohnya, bila prof tu masuk, korang ckp mcm nih..."eh eh, patimah dah smp.." Sukati mak bapak je nak pggil nama kan..hahaha ( ekceli pernah gak buat, tp nyesal dah )sebenarnya, ada keberkatan bila kita memanggil pensyarah kita dgn panggilan prof di hadapan tuh..

5. Facebook dan Twitter..haaa tadaa! kadang2 ada yang ckp fb dan twitter ni melalaikan..nehhhh!sebenarnya fb dan twitter ni laa yang bnyk mmbantu..in what sense?? haaa kadang2 kita stress belajar..kita stress dgn perangai kawan kita yang malas wat kerja grup dan tidak terkecuali kita stress dgn kawan kita yang skaff tudungnya hapak bukan main..so dgn fb dan twitter nih laa medium untuk kita berinteraksi dgn kawan2 yang kita tak kenal supaya dpt membalancekan balik aura2 negatif yang ada dlm bdn dan minda kita nih..dan kadang2, berita2 semasa juga lebih laju di fb dan twitter..so dah jimat masa toksah nak baca paper kan..tp apa2 pon maklumat di fb n twitter plz tapis dulu ye.

6. Enjoy! yes! betul..enjoy selagi boleh zaman di universiti..tp jgn laa enjoy smpai tak ingat dunia.Rasanya sekarang ni universiti banyak anjurkan event yang best kan? Sebenarnya, bila kita keluar dengan kawan ni hilang lah sikt stress belajar tu, tambah tambah lagi dengn assignment, project luar. Allahuakbar!

7. Kuliah, Kuiz dan Exam jangan sesekali ponteng! haa zaman uni nih dia dah lain sikit  dgn zaman skolah2 or matrix.Kuiz tu sgt penting, (jangan meniru!), yang penting datang kuiz tu,sign attendance dan jawab soalan tu..sbbnya kuiz ada markah yang tggi dan mmbantu masa final exam ko nnt.

8. Manfaatkan masa sepenuhnya. Anda kena bijak mengurus masa. Kalau boleh buat satu jadual belajar, tapi jangan asyik belajar sampai lupa nak berehat okay? Hantar assignment tu biar on time, dan selalu lah 'consult' dengan lecturer kalau ada subjek atau topik yang kurang jelas. Sebenarnya, lecturer ni suka bila pelajar dekat dengan dia ( silap silap dapat extra marks ke ... heheheh )

seperti mana firman Allah dalam surah Al-Asr :

Demi masa, sesungguhnya manusia itu dalam kerugian, kecuali orang2 yang beriman dan beramal soleh, dan meraka berpesan2 dgn kebenaran serta berpesan2 dgn kesabaran.
( Al-Asr: 1-3 )

9. Exercise. Tak kira laa nak taici ke silambam ke or even joging setempat dalam toilet pon tak kesah..yang pntng exercise sebabnya, bila kita exercise, oxigen akan masuk dlm badan kita seterusnya mmberi kesegaran yang optimum..

10. Rajin mandi dan berwangi-wangian..haa bila kita rajin mandi, bersugi dan wangi, kita secara tak langsung meransang otak pemikiran kita untuk lebih kreatif dan menjadi seorang yang hebat. Haaa jangan tak tau, bila kita wangi, sahabat di sekeliling kita pun turut senang..dan ini secara tak langsung memudahkan proses penerimaan ilmu dari para lecturer yang disayang sekalian




Apa- apa pun, niat yang dipasang haruslah betul, dan barulah segala usaha kita InsyaAllah akan diberkati. 

Sumber : tips dekan

Comments

Popular posts from this blog

Contoh Surat Rasmi Permohonan Penangguhan Pembayaran Yuran

Pekeliling Rektor - Parkir Motokar Pelajar di dalam Kampus

ANDA BERMINAT UNTUK MENJADI AHLI MAJLIS TERTINGGI KOMED ?

Jika YA sertai kami! Anda hanya perlu lakukan beberapa langkah yang tertera di bawah πŸ‘‡πŸ» 1. Sediakan poster besertakan gambar, slogan dan manifesto anda. 2. Hadirkan diri ke temubual pemilihan calon pada 24 Oktober bersama-sama poster anda dan borang yang sudah lengkap diisi . Borang boleh dimuat turun di link dibawah! 3. Jika anda telah berjaya dipilih untuk menjadi calon-calon baru bagi YDP dan NYDP kelab KOMED, anda akan mula berkempen dari 25 Okt - 30 Okt dan undian pelajar akan diadakan pada 31 Oktober! πŸ‘ΈπŸ»πŸ€΄πŸ»πŸ‘ΈπŸ»πŸ€΄πŸ» Peluang ini terbuka kepasa SEMUA pelajar diploma masscomm UiTM Lendu. Jadi tunggu apa lagi? Rebut peluang ini dan serlahkan bakat kepimpinan anda! ✊πŸΌπŸŽ“πŸ’―✨ MUAT TURUN BORANG SEKARANG!  https://drive.google.com/drive/folders/0BwmcR6vAzB9fU1B6YWh0bTN3Ukk?usp=sharing